Miriam van blog Meervanmir ambassadeur van Stichting Veilig Kind

Gepubliceerd op: 09-04-2019

Het is alweer bijna zes jaar geleden, dat ik mama ben geworden. En wat ben ik een anders mens sinds die eerste dag dat ik mijn prachtige dochter in mijn armen hield. Ik dacht toen echt dat ik alles al wist, maar had eigenlijk nog geen enkel benul. Voordat je moeder bent denk je wel te weten wat het moederschap inhoudt. Geloof me, dat weet je gewoon echt niet! Je komt in aanraking met producten en hoort termen waar je eerder het bestaan echt niet van wist. Van de enorme uitzet voor de baby, die je tijdens de zwangerschap hebt gekocht of gekregen, blijkt ook slechts een deel van de producten echt van toegevoegde waarde. Het is de babyhype (en hormonen) waardoor je alles als een gek bent gaan inslaan. Gedurende de eerste maanden van je kleintje kom je er achter welke items nou echt belangrijk zijn. Voor mij was dat “het gordijntje” zoals ik het liefkozend noem.

Mijn oudste is op 1 juli geboren, vlak voor een enorme hittegolf. Ik wilde zoveel mogelijk met haar naar buiten, maar had echt non-stop de grootste ruzie met het parasolletje, dat ik destijds bij de kinderwagen had gekocht. Ik kreeg het maar niet gepositioneerd. Een vriendinnetje van mij plaatste hydrofiele doeken over de kap van de wagen en bevestigde deze met wasknijpers. Het zag er oprecht handig uit. Het was dat ik toevallig bij de Prénatal naar binnen ging en daar het officiële gordijntje, oftewel de Dooky, zag liggen, dat ik nu weet dat de methode van die vriendin eigenlijk heel gevaarlijk is. Genoeg reden om mij er toch iets beter in te verdiepen.

Een kinderwagen heeft voldoende ventilatie nodig, dus daarom is het nooit een  goed idee om doeken over de kap heen te leggen. Gelukkig zijn er genoeg producten te vinden, die wel geschikt zijn als bescherming tegen de zon (en nieuwsgierige mensen).  En als je gewoon rekening houdt met onder andere ventilatie en materiaalsoort, kan je vast ook wel iets zelf in elkaar flansen. Ik zelf ben niet zo creatief en houd het bij de bekende en goedgekeurde gordijntjes. Want als het om de veiligheid van mijn kind gaat, ga ik liever voor het zekere.

Hoe dan ook, neem dus gewoon geen onnodig risico’s. Zet de kinderwagen niet in de volle zon en denk altijd goed na over de producten die je gebruikt (bescherming tegen de zon,  maar ook zonnebrand). En vergeet vooral niet extra veel te drinken. Zowel mama als de kleine. Geniet van de zon!!!

Ik vind het verschrikkelijk dat er nog zo vaak verkeerde  middelen worden gebruik als bescherming tegen de zon. Graag wil ik iedere ouder bewust maken van de gevaren van oververhitting. Het is daarom ook dat ik mijzelf ten volle inzet als ambassadeur voor Stichting Veilig Kind.

Wil je meer over mij weten? Neem dan eens een kijkje op  mijn website: www. meervanmir.eu